Toimimme osana yhteispohjoismaista Northern Link PR -toimistoketjua.

Laajemmin kansainvälistä viestinnän tukea tarjoavat Grayling PR ja Hotwire PR.

Kaiku Helsinki TwitterissäKaiku Helsinki FacebookissaKaiku Helsinki LinkedInissä

Kohu! Ihmisiä valmennetaan esiintymään!

Jos turhien uutisten ja ”kohujen” määrästä mitään voi päätellä, kesän uutispula taitaa olla jo ovella. Erityisesti iltapäivälehdet ovat perinteisesti kunnostautuneet kansaa tuohduttavien kohujen esiin nostamisessa, mutta osaavat ne muutkin.

Helsingin Sanomat uutisoi viime viikolla, kuinka Suomen turkiseläinten kasvattajain liitto on jo muutaman vuoden ajan kouluttanut luottamushenkilöitään esiintymään mediassa. Viestintäkonsultilta meinasi mennä aamukahvi väärään kurkkuun. Siis mistä tässä uutisessa kerrotaan?

”Opeista saatiin näyttöä viimeksi eilen keskiviikkona, kun liiton hallituksen jäsenet Marko Meriläinen ja Esa Rantakangas vastailivat Ylen A-studiossa kysymyksiin eläinten kohtelusta. Esiintyminen oli monen katsojan silmään rauhallista ja avointa.”

Apua! Ihmiset osaavat esiintyä mediassa selkeästi ja avoimesti! Heitä on opastettu siihen!

Turkiseläinten kasvattajien liiton viestinnästä vastaava Max Arhippainen (juuri muuten nimitetty puolustusministeriön viestintäjohtajaksi) kertoo Hesarin jutussa, että he kävivät A-studiossa esiintyneiden turkiskasvattajien kanssa ennen haastattelua läpi muun muassa sitä, mitä haastattelussa on odotettavissa, ja että liitto on jo useamman vuoden ajan kouluttanut luottamushenkilöitään esiintymään mediassa.

Nyt seuraa tunnustus: Mekin Kaiku Helsingissä valmennamme asiakkaitamme esiintymään mediassa. Hesarin toimittaja antaa rivien välistä ymmärtää, että esiintymis- ja mediavalmennuksissa on jotain, mikä ei kestä päivänvaloa. Onhan se nyt kerrassaan epäilyttävää, jos työtehtäviisi kuuluu mediassa esiintymistä, ja sinä haet oppia siihen!

Miksei työhönsä saisi valmistautua kunnolla? Eikö ole toimittajienkin (ja katsojien) etu, että haastateltavat osaavat kertoa asiansa selkeästi?

"Etujärjestö valmentaa luottamushenkilöitään julkisuuteen. Se on yhtä kova uutinen kuin se, että vesi on märkää tai että taivas on sininen", Arhippainen toteaa Hesarin haastattelun lopuksi.

Enpä olisi voinut itse paremmin sanoa.

 

Kategoriat: 
Avainsanat: 
Kirjoittajan nimi: 
Share/Save

Lisää uusi kommentti

Filtered HTML

  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Sallitut HTML-tagit: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.

Plain text

  • HTML-merkintää ei sallita.
  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.