Scandic-Restel integraatiomatka – ”Tuplasti parempia hotelliöitä”

24.10.2018

”Tahtotilamme on tehdä integraatiosta niin avoin ja läpinäkyvä kuin mahdollista.”

Scandic osti Restelin hotellitoiminnan kesällä 2017 ja nousi Suomen suurimmaksi hotelliyritykseksi. Tavoitteena oli nousta markkinoiden ykköseksi myös asiakkaiden mielissä. Uudelleenbrändäysmatka ulottui ympäri Suomea ja kosketti tuhansia ihmisiä hotellien työntekijöistä asiakkaisiin.

Integraation yhteydessä Scandic-hotelliketjuun liittyi 35 Cumulus-hotellia, Hotelli Seurahuone ja 7 Crowne Plaza-, Holiday Inn- ja Hotel Indigo -hotellia. Uudelleenbrändäysprojektin lopussa yhteensä 70 Scandic-hotellia operoi 31 paikkakunnalla.

Kaiku Helsinki oli mukana mittavassa integraatioprosessissa kehittämässä avointa ja monikanavaista sisäistä viestintästrategiaa. Pelkkä logon vaihtaminen ei riitä arvojen ja toimintamallien jalkauttamiseen. Brändimielikuvan parantaminen keskellä integraatiota vaatii yhtä vahvaa panostusta sisäiseen kuin ulkoiseen kampanjointiin.

Ihmiset tekevät hotellibisneksen

Kaupan yhteydessä yhdistyi 900 scandiclaista ja 1400 resteliläistä, eli yhteensä 2300 tiimiläistä. Integraatiossa erittäin tärkeänä osana oli sisäiseen viestintään panostaminen, mistä syntyi ajatus BeOne-konseptista. Scandic haluaa, että tiimiläiset ’ovat yhtä’ ja voivat olla omia persooniaan, jotka uskaltavat heittäytyä asiakaskohtaamisiin.

Kaikille työntekijöille lähetettiin viikoittain BeOne-viikkoviesti. Siinä Scandic on kertonut tuoreimmista kuulumisistaan sekä esitellyt uusia ja vanhoja työntekijöitään. Haastateltavina on ollut useita värikkäitä persoonia, muun muassa uimavalvoja, keittiön vuoropäällikkö ja hotellinjohtaja. Henkilöiden kautta viestiminen on ihmisläheistä ja jää mieleen. Konkreettinen esimerkki on vaikkapa alla oleva video, jolla Scandic Kemin huoltopäällikkö Paavo Törmälä, 68, kertoo arjestaan reippaasti murtaen.

Toimintasuunnitelma

  • Ydinviestien kiteyttäminen
  • BeOne-konseptointi (mm. BeOne-viikkoviestit ja -videot)
  • Tervetuloa tiimiimme -esitteet ja -video
  • Q&A:t
  • Johdon tervehtimiskäynnit hotelleihin + paikallismediahaastattelut
  • Johdon mediavalmennus
  • Mediatilaisuudeet ja tiedotteet
  • Hyvän mielen markkinointitempaukset, mm. parkkikiekkojen ja satulasuojien jakaminen paikallisille

Onnistumiset

Operaatio on saanut laajasti ansaitun median näkyvyyttä printissä, tv:ssä ja radiossa.

 Medianäkyvyys 29.12.2017-6.6.2018: 487 osumaa

Potential reach, eli uniikkien kävijöiden yhteen laskettu määrä (kävijää/artikkeli): 77,5M

Bränditutkimuksessa Scandicilla on Suomessa muihin Scandic-maihin verrattuna poikkeavan korkeat emotional engagement -luvut.