Moni startup kompastelee taikapölyvaiheessa – voisiko viestinnästä olla apua?

Kimmo Kuokka

04.12.2018

Olen jo vuosien ajan jutellut erilaisissa tapahtumissa ja illanvietoissa startup-yrittäjien kanssa muun muassa viestinnästä. Usein viestintä on ”ihan kiva juttu”, mutta siihen ei riitä budjettia, kun kaikki paukut on laitettu tuotekehitykseen.

Näen tässä yhtymäkohtia South Parkin lanseeraamaan tonttujen menetelmään: 1) kerää alushousuja 2) ??? 3) tee voittoa. Suomeksi sanottuna: tuotekehityksen ja menestyksen välissä on mystinen taikapölyvaihe, jonka jälkeen kylvetään rahassa.

Valitettavasti menestys ja raha eivät tule pelkän bisnesidean tai tuotteen turvin, ellei se ole täysin ylivertainen verrattuna kilpailijoihin. Ja näin asian laita ei yleensä ole. Käyttäjän kannalta aivan riittävän hyvän tuotteen tekijöitä on joka puolella.

En väitä, että viestintä on suora polku vaurauteen. Se on yksi osatekijä monitahoisessa palapelissä, jossa myös sattumalla ja tuurilla on iso merkitys. Kassavirran kasvattaminen voi olla motiivi viestinnän tekemiselle, mutta sen ei tarvitse olla ainoa motiivi.

Viestintää kannattaa tehdä jo startup-vaiheessa muun muassa seuraavista syistä (ei tärkeysjärjestyksessä):

1. On mukavaa, jos läheiset ymmärtävät, mitä teet – ja ovat ylpeitä siitä

Moni perustaa startupin verrattain nuorena. Tässä vaiheessa vanhemmat ja muut läheiset ovat usein skeptisiä ja toivovat, että ”menisit oikeisiin töihin”. Viestinnän kautta saatava medianäkyvyys – tekee sen itse tai jonkun muun avustuksella – voi saada firman kuulostamaan suuremmalta ja kiinnostavammalta kuin se ennen bisneksen todellista käynnistymistä onkaan.

Lisähuomiona todettakoon, että 3F-rahoitusmalli – friends, family & fools – on monille se ensimmäinen. Tämä rahoittajajoukko ei koe tulleensa petetyksi, jos startup näkyy mediassa.

2. On mukavaa, jos tiimisi tuntee ylpeyttä tekemisistänne

Jos kyseessä ei ole yhden ihmisen startup, ei ole haitaksi saada myös muut tiimiläiset kokemaan ylpeyttä siitä, mitä he tekevät. Erityisesti, jos tiimissä on mukana jo rekrytoinnin kautta firmaan tulleita työntekijöitä. Heilläkin on läheisiä, jotka saattavat toivoa, että ”olisipa hän mennyt johonkin isoon firmaan eikä pian nurin menevään startupiin”.

3. Tunnet itse ylpeyttä

Jokainen meistä on ensisijaisesti tilivelvollinen itselleen. Jos usko omaan tekemiseen pettää, on alamäki varma. Median kiinnostus vahvistaa yrittäjän uskoa, että hänen visionsa ei ole vain humalainen illuusio, vaan konkreettinen bisnesidea.

4. Ensimmäiset asiakkaasi tuntevat tehneensä oikean valinnan

On enemmän kuin mahdollista, että osa ensimmäisistä asiakkaista on liikkeellä kokeilumielellä ja livistää toisen toimittajan pariin heti, kun näyttää siltä, ettei yrityksen tulevaisuus vakuuta. Näkyvyys mediassa – erityisesti jos asiakas pääsee itsekin sitä kautta näkyville – nostaa asiakkaan rimaa vaihtaa toimittajaa.

5. Rekrytointi helpottuu

Tuntematon, rahattomalta näyttävä firma ei kiinnosta uusia työntekijöitä samalla tavalla kuin tunnettu, positiivisessa julkisuudessa paistatteleva rahaton firma. Jos tavoitteena on kasvattaa päälukua, on julkisuus oiva keino erottautua muista saman kasvuvaiheen startupeista.

6. Opit kertomaan, mitä teet

Jotta median saa kiinnostumaan, pitää startupin osata esittää asiansa toimittajalle helppotajuisessa muodossa. Jos viestintää tehdään ammattilaisten tukemana, on varmaa, että he opettavat pukemaan bisnesidean helppotajuisiksi sanoiksi. Tästä jumpasta on iloa monissa muissakin tilanteissa: esimerkiksi rahoittajien pitchaaminen on varmasti helpompaa, kun tarina on taputeltu ymmärrettävään muotoon.

7. Kiinnostat rahoittajia tai ostajaehdokkaita

Onnistunut viestintä vie sanoman myös rahoittajien ja – mikäli tavoitteena on nopea exit – mahdollisten ostajien korviin. Jos rahoittajien kirstuilla käy useita käsiä, joilla on samantasoinen tuote, on selvää, että tunnetuin kysyjä on vahvoilla rahoitusta jaettaessa.

8. Saat lisää liidejä. Ehkä.

Rahastahan työnteossa on loppujen lopuksi kyse. Potentiaalisten asiakkaiden tavoittelu helpottuu, kun he ovat kuulleet yrityksestä jo ennen ensimmäistä tapaamista. Positiivinen julkisuus voi johtaa myös siihen, että kauppaan johtavia soittoja tulee ilman erillisiä myyntiponnistuksia. Kansainvälisille markkinoille tähtäävien suomalaisyritysten kannattaa huomioida, että medianäkyvyys kasvattaa hakukone- ja some-näkyvyyttä ja voi näin vähentää sijainnin tuomia haasteita.

Väitän, että raha ja menestys tulee aikanaan, jos tuote on riittävän hyvä, sen takana on työstään ylpeä tiimi, ja yritys tuotteineen erottuu kilpailijoistaan – esimerkiksi viestinnän keinoin.

Kirjoittaja Kimmo Kuokka on Kaiun osakas, jonka sisuksissa puhisee startup-henki. Hän perusti teknologiastartupin jo 20 vuotta sitten opiskelutovereidensa kanssa ja vierailee yhä säännöllisesti ICT-alalle suunnatuissa meetup-illoissa, joissa hän tapaa paljon startup-yrittäjiä.


Piditkö tästä kirjoituksesta? Saattaisit pitää myös näistä:

Some-morkkista, tekoälyä ja rohkeusviestintää – 3 tuliaista WebSummitista

Viisi myyttiä mediasta

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje:

TILAA