Viestinnän kiinnostavimmat trendit 2018

Kaiku Helsinki

16.01.2018

Viestijä,

vuoden 2017 viimeisinä päivinä kysyimme Sinulta ja kollegoiltasi viestinnän ja markkinoinnin maailmassa, mitkä vuoden 2018 nousevat trendit tulevat vahvimmin näkymään työssänne ja asiakkaillanne. Vastausten perusteella uuden viestintävuoden kärkitrendeiksi nousevat some ja digitaalisuus sekä viestinnän monikanavaistuminen. Myös videot ja viestinnän visualisointi eri tavoin pohdituttavat paljon. Näiden rinnalla ajankohtaisia ovat tekoälyn hyödyntäminen markkinoinnissa, asiakaskeskeisyys sekä viestinnän tarkempi kohdentaminen. Vuonna 2018 korostuvat lisäksi vastuullisuus ja aitous viestinnässä ja markkinoinnissa. Trendikäyrä näyttää edelleen nousujohteiselta myös työntekijälähettilyydelle, palvelumuotoilulle ja podcasteille.

Tiedustelimme myös, mitä uudistuksia tai kokeiluja suomalaiset viestijät suunnittelevat tekevänsä alkavana vuonna. Erimuotoiset videot sekä somekanavia laajentavat sovellukset kuten Facebook Live, LinkedIn Sales Navigator ja Workplace by Facebook esiintyivät tiuhaan vastauksissa. Moni ennakoi myös lisäävänsä automaation käyttöä tai kokeilevansa chatbottia. Teknologiahypen keskellä myös perinteisemmän viestinnän kehittäminen kukoistaa: suunnitteilla on verkkosivu-uudistuksia, esitteiden päivittämistä, printtijulkaisujen viemistä digitaaliseen muotoon sekä erilaisten järjestelmien hankintaa.

Viestinnän kiinnostavimmat trendit 2018 -paketti paljastaa lisää kyselymme tuloksista ja suomalaisen viestintäkentän näkymistä uudelle vuodelle. Lisäksi osaavat asiantuntijamme ovat Sinun hyödyksesi seuloneet ajankohtaisimmat näkemykset omilta viestinnän lohkoiltaan. Tervetuloa heittäytymään viestinnän kiinnostavimpiin trendeihin vuonna 2018!

 

Lataa trendiraportti tästä:

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje: