Mistä on työelämän kirjoitustaito tehty?

Salla Syrman

28.02.2018

Kirjoittamisesta on tulossa koko ajan tärkeämpi taito työelämässä. Vaikka tekoäly laittaakin lähitulevaisuudessa tehtäväjakoa uusiksi, tuskinpa robotit ihan hetkessä syrjäyttävät ihmistyökaverinsa vaikuttavina, empaattisina viestijöinä. Verkossa kirjallisen viestinnän taidot korostuvat, ja kohdeyleisöä puhuttelevaa sisältöä on kyettävä tuottamaan nopeastikin.

Vaan mitä tarkoitamme, kun puhumme hyvästä kirjoitustaidosta? Joillekin se on kykyä laatia innostavaa sisältöä, toisille tarkkaa silmää laittaa pilkut ja pisteet paikalleen.

Minulla on ollut ilo valmentaa kirjallista viestintää yrityksissä ja organisaatioissa reilun kymmenen vuoden ajan. Monesti valmennusjaksojen alussa on tarpeen tarjota ihmisille työkalu, jonka avulla he voivat pohtia omia taitojaan kirjoittajina. Valmentajana on mielenkiintoista peilata itsearviointeja harjoitusteksteihin. Näin saa käsityksen siitä, kuinka osuvasti kirjoittaja kykenee arvioimaan taitojaan.

Verkossa löytyy kyllä hyviä kielenhuollon testejä – eräs suosikeistani on Kirjoittajan ABC-kortin testiasema – mutta laajemman viestinnällisen näkökulman ottavaa arviointityökalua en ole löytänyt. Siksi olen kehittänyt kollegojen avustuksella seuraavanlaisen apukeinon:

Työelämän kirjoitustaidon itsearviointitesti

Valitse luettelosta 1–3 kohtaa, joita pidät vahvuuksinasi kirjoittajana. Sen jälkeen valitse 1–3 asiaa, joissa haluaisit kehittyä kirjoittajana.
(Huom! Taidot eivät ole tärkeysjärjestyksessä listassa.)

  1. Tekstini on yleensä oikeakielistä. Hallitsen kielioppisäännöt mielestäni hyvin.
  2. Olen huolellinen ja tarkistan tekstini.
    (oikeakielisyys ja huolellisuus)
  3. Minulla on taito ilmaista vaikeitakin asioita ymmärrettävästi.
  4. Tekstini etenevät loogisesti, ja niissä on selkeä rakenne.
    (selkeys ja ymmärrettävyys)
  5. Olen hyvä kirjoittamaan vakuuttavia, helposti ymmärrettäviä perusteluja.
  6. Minulla on mielestäni sujuva kynä: tekstiä syntyy vaivatta.
    (tekstin tuottamisen sujuvuus)
  7. Pysyn asiassa enkä rönsyile.
  8. Olen hyvä kiteyttämään asioita napakasti.
    (täsmällisyys)
  9. Osaan luoda tekstiini ystävällisen, innostavan tai yrityskulttuuriimme sopivan sävyn.
  10. Pystyn mukauttamaan kirjoitustyylini tai tekstin sävyn eri tilanteisiin sopivaksi.
    (sävyn hallinta)
  11. Mietin, kenelle kirjoitan ja muotoilen viestini juuri kyseistä lukijaa puhuttelevaksi.
  12. Lukija löytää tekstistäni hyvät toimintaohjeet.
    (lukijan huomiointi)
  13. Olen hyvä hahmottamaan, mikä tekstini ydin on ja osaan tuoda kiinnostavimman asian kärkeen.
  14. Keksin tekstiin hyvin sopivia, uteliaisuuden herättäviä otsikoita.
    (kiinnostuksen herättäminen)

Listaa kannattaa muunnella kirjoittajien työroolien ja tyypillisten tehtävien mukaan – ja vaikkapa täydentää yhdessä. Kun teimme testin alkuvuodesta oman viestintätoimistomme väelle, mukana oli kohtia, joissa selvitimme muun muassa kykyä sovittaa tekstiä eri kanaviin sekä editointi- ja sparraustaitoja. Työroolin mukaan olennaista lisättävää voivat olla myös verkkokirjoittamisen eri taidot, esimerkiksi hakukoneystävällisen tekstin tuottaminen.

Viestijöistä valmentajiksi

Minusta on ollut hienoa nähdä, että ammattiviestijän rooli on kehittymässä koko ajan enemmän viestinnän valmentajan suuntaan. Kyse ei ole enää vain siitä, kuinka tuottaa tekstejä itse, vaan myös siitä, kuinka auttaa muita kehittymään viestijöinä.

Jotta palautteesta on hyötyä, sen on oltava mahdollisimman käytännönläheistä. ”Hyvä teksti, jatka samaan malliin!” on tietenkin kivasti sanottu, mutta se ei vielä avaa, missä asioissa kirjoittaja on hyvä ja mitä kannattaa treenata.

Vahvuuksien päälle on hyvä rakentaa. Työelämän kirjoittamisvalmennuksessa on syytä unohtaa entisaikojen opettajien viuhuva punakynä ja keskittyä siihen, mikä auttaa viestimään vaikuttavasti.

Esimerkiksi: Jos asiantuntijan blogitekstistä puuttuu muutama pilkku, viestinnän ammattilainen korjaa ne paikoilleen silmänräpäyksessä. Huomattavasti työläämpää on editoida oikeakielistä tekstiä, jonka ydinsanoma on kateissa ja josta puuttuu intohimo aiheeseen.

Kirjoittamista oppii parhaiten kirjoittamalla: saamalla palautetta ja kirjoittamalla uudelleen.

Toivon, että itsearvinointityökalusta on sinulle hyötyä – olit sitten oman kirjoitustaidon kehittämisestä kiinnostunut asiantuntija tai kollegojen sparraukseen apuvälineitä etsivä viestintäpäällikkö.

Puuttuuko listalta jotakin olennaista? Mielelläni otan täydennysideoita vastaan!

Kirjoittaja Salla Syrman on loputtoman kiinnostunut kielestä, selkeästä viestinnästä ja ihmisten innostamisesta mukaan sisällöntuotantoon. Salla toimii Kaiku Helsingissä viestintäkonsulttina, valmentajana ja Kaiun markkinointipäällikkönä. Sallan löydät myös somesta: Twitter @SallaSy & LinkedIN.

 

LUE MYÖS:
KonKaiku-tekstinsiivousmenetelmä

Viisi siistiä vinkkiä: kiillota tekstisi kuntoon KonKaiku-menetelmällä

Kirjallisen viestinnän kauhukammio: osa 1

Kirjallisen viestinnän kauhukammio: osa 2

Kirjallisen viestinnän kauhukammio: osa 3

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje: