”Someilmastonmuutos on alkanut” – 2018 some livettyy, ryhmäytyy ja ryvettyy

Petteri Puustinen

08.02.2018

Some-maailmassa ei tänä vuonna tulla näkemään hirmumyrskyä, mutta eräät muutoksen tuulet puhaltelevat jo.

Vuonna 2018 some on entistäkin reaaliaikaisempi. Someyleisöt alkavat pitää kaikenlaista live-tekemistä itsestäänselvyytenä – on kyse sitten videolähetyksistä, vuorokauden sisään katoavista Stories-sisältöpaketeista, chat-asiakaspalvelusta tai kriiseihin reagoimisesta. Yritysten ja muiden organisaatioiden on oltava läsnä hetkessä ja suunnattava resurssinsa järkevästi.

Toinen somessa 2018 vonkuva puhuri on käyttäjien luikkiminen entistä rajatumpiin ja suljetumpiin some-kanaviin ja -ryhmiin. Esimerkiksi Facebookia käyttää tilastojen valossa 3/4 suomalaisista, mutta silti FB:n uutisvirrassa näkyy vain muutaman aktiivisen kaverin päivityksiä – miksi? Siksi, että loput hoitavat yhteydenpitonsa suljettujen ryhmien tai Messengerin kautta. Päivä päivältä hurjistuva informaatiotulva nostaa ihmisten kriittisyyskynnystä. Viestijän on vaikeampi tavoittaa yleisöjään suljetuista kanavista, joten kiinnostavuusmuotoilu nousee entistäkin arvokkaammaksi taidoksi.

Jossain vaiheessa vuotta 2018 someilmapuntarin neula saattaa värähdellä kriisipuuskan seurauksena: ilmasta voi haistaa merkkejä yleisen luottamuksen rapautumisesta sosiaalista mediaa kohtaan. Some on niin pitkään nähty lähes pelkästään positiivisena tekijänä, että vasta nyt elämme ensimmäisiä hetkiä, jolloin ihmiset alkavat todella kritisoida – ja jopa hylkiä – sitä. Kohut propagandamainoksista, henkilötietovuodoista, kuplautumisesta ja trollaamisesta nousevat valokeilaan yhä tiuhempaa tahtia (monesti perinteisen median nostamina!). Meidän viestijöiden on varauduttava siihen, että kriisien seurauksena somepalveluihin saatetaan jatkossa kohdistaa erilaisia rajoitteita ja muutosvaatimuksia.

Someilmastonmuutos on alkanut…

 

Petteri Puustinen on Kaiun some-valmentaja ja kiinnostavuusmuotoilija. 
Twitter @petteripuu / LinkedIn

Tämä teksti on julkaistu myös viestintätoimisto Kaiku Helsingin Viestinnän kiinnostavimmat trendit 2018 -raportissa. Raportissa Kaiku on selvittänyt suomalaisten viestintä- ja markkinointiammattilaisten odotuksia ja näkemyksiä viestintävuodelle 2018. Paketissa on kiinnostavaa asiaa mm. työntekijälähettilyydestä, lobbaamisesta ja influencer-markkinoinnista. Voit ladata trendiraportin täältä!

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje: