Sisältömarkkinointi on erottautumisen väline

25.02.2016

Tiina Hosiokoski

”Onko se sisältömarkkinointi sama asia kuin ennen oli advertoriaalit?” Olen kuullut tämän kysymyksen lukuisia kertoja. Ei, ei se ole. Sisältömarkkinoinnille on toki määritelmiä, mutta käsitteenä se on joka tapauksessa laaja ja ei kovin yksiselitteinen.

Itse en edes yritä määrittää sisältömarkkinointia liian tiukasti.

Sisältömarkkinointia käytetään paljon SEO:ssa eli hakukoneoptimoinnissa. Tai, esimerkiksi Wikipedian mukaan tämä juuri ei ole sisältömarkkinointia, mutta sellaisena siitä joka tapauksessa puhutaan. Hakukoneet kun rakastavat hyviä sisältöjä ja arvottavat jatkuvasti hyvillä sisällöillä päivittyviä sivustoja korkealle omissa hakutuloksissaan. Tämä on elintärkeää yrityksille, joiden asiakashankinta tapahtuu osin tai kokonaan verkossa – niin kuluttaja- kuin b-to-b-puolella.

Mutta entäpä tuotteet, palvelut tai asiat, joiden myyntikanava ei ole verkko? Otetaanpa esimerkiksi vähittäiskaupassa myytävät elintarvikkeet. Olen törmännyt useastikin yrityksiin, jotka odottavat nopeaa myynnin kasvua sisältömarkkinoinnin keinoin. Ei ihan helppoa. En ainakaan itse usko, että jälleen yksi reseptejä suoltava toimija muiden joukossa korjaa mitään suurempaa jackpotia. Elintarvikepuolella viimeaikaiset menestystarinat ovat olleet niitä, jotka ovat tehneet (tai vähintäänkin viestineet) asiat erilailla kuin muut. Sekin on mahdollista, jos löytyy rohkeutta irrottautua oman kategorian perinteistä ja toisaalta oivalluskykyä nähdä se oma metsänsä puilta.

Ja mikä se oma metsä sitten on? Sen miettimiseen käyttäisin nykypäivän hetkisessä työelämässä vähän enemmänkin aikaa. Joka paikassa rummutetaan, että sisältömarkkinoinnissa sisällöt pitää miettiä asiakkaan tai potentiaalisen asiakkaan näkökulmasta ja unohtaa yrityksen näkökulma. Mutta pitääkö? Ja en nyt tarkoita sitä, että kaikki hiotaan kiiltokuvamaiseksi. Tarkoitan sitä, että hyvää sisältöä ei mielestäni ole edes tehtävissä ilman kunnollista positiointia eli asemointia. Kilpailijoista pitää erottautua – ja se jos jokin on sisältömarkkinoinnin mahdollisuus! Tästä mielestäni puhutaan sisältömarkkinoinnin yhteydessä aivan liian vähän, jos lainkaan.

Case laskettelukeskus

Otetaan yksinkertaisena esimerkkinä vaikkapa – näin talvella – laskettelukeskus. Isossa kuvassa kaikki tarjoavat samaa: hissit jotka vetävät ylös, mäet joita lasketaan alas ja kahvila jossa voi lämmitellä sekä muut asiaankuuluvat aktiviteetit. Jos kaikki tekevät sisältömarkkinointia näistä samoista lähtökohdista, ei mikään erota yhtä keskusta toisesta. Niinpä jokainen keskus etsii ja löytää sen oman kulmansa, asemoi itsensä muihin nähden. Yksi tunnetaan bilepaikkana, toinen Suomen pisimmistä rinteistä ja luonnonrauhasta, kolmannessa on parhaat palvelut lapsiperheille. Niinpä sisällötkin voisivat keskittyä näiden vahvuuksien ympärille ja kävijät löytävät sitä kautta tarjonnasta omansa.

En tiedä, johtuuko oman kärjen puute siitä, että sisältömarkkinointi on enemmän viestinnän kuin markkinoinnin juttu. Markkinointipuolella on totuttu positioimaan, viestinnän puolella en muista siitä puhutun juuri koskaan. Niin tai näin, tässä olisi mielestäni pysähtymisen paikka. Ennen mitään mietitään, mikä on se meidän juttu, joka erottaa oman tuotteen tai brändin kymmenistä muista. Sitten toimimaan, rohkeasti omasta kulmasta.


Piditkö tästä artikkelista? Saattaisit pitää myös näistä:

Onko kaupallisuus vain katsojan silmässä? –  ”Jonkinlaisia median, markkinointiviestinnän toimistojen ja mainostajien yhteisiä pelisääntöjä tarvitaan. Kaupallisuus ei saa olla vain katsojan silmässä.”

2016 kuumat perunat: Yleisö kyynistyy mainontaan – mistä kiertotie? –  ”Journalistisin kriteerein ansaittu näkyvyys on kansalaisten mielissä yhä uskottavaa ja tehokasta.”

PR on toista Pietarissa”Markkinatalous toimii Pietarissa suoraviivaisesti. Jos Pietarissa haluaa näkyvyyttä, sitä voi ostaa. Länsimaista tuttu PR-toimistojen tuottamien juttuideoiden tarjoaminen medialle tuottaa harvoin tulosta.”

 

Kuva: Lindsay Shaver (Creative Commons)

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje:

TILAA