Palvelumuotoilu osaksi viestintää

Elina Piskonen

29.01.2018

Palvelumuotoilusta ja muotoilun soveltamisesta eri liiketoiminta-alueisiin juridiikasta strategiatyöhön puhuttiin vuonna 2017 paljon. Miksi tämä kiinnostaa? Tässä hektisessä, kovaa vauhtia eteenpäin kulkevassa ja tiedontäyteisessä ajassa on tilausta lähestymistavalle, jossa selvitetään rauhassa, mitä aidosti tarvitaan, ja mikä vastaa noihin aitoihin tarpeisiin. Ei kehitetä asioita olettamuksien pohjalta eikä kehitetä asioita, joista ei ole aitoa hyötyä.

Oma ennustukseni on, että palvelumuotoilu lyö isosti läpi myös viestintä- ja markkinointikentällä tänä vuonna. Yhä useampi organisaatio kiinnostuu kehittämään viestintäänsä asiakaskeskeisesti – panostamaan asiakkaiden tarpeiden ja todellisuuden ymmärtämiseen ennen työn aloittamista sekä ottamaan asiakkaita mukaan ideointiin ja ideoiden testaukseen. Siirrytään yhä enemmän tiedon tuuppaamisesta aidosti tarpeellisen tiedon välittämiseen kohderyhmille. Esimerkiksi sisäistä viestintää kehitettäessä ei automaattisesti lähdetä uudistamaan vaikkapa intraa, vaan tutkitaan eri menetelmillä, mitä meidän henkilöstö aidosti tarvitsee ja mikä oikeasti parantaa juuri meidän organisaation tiedonkulkua. Voi olla, että intran uudistamisen sijasta päädytään tekemään jotain ihan muuta, joka parantaa sisäistä viestintää merkittävästi enemmän.

Perustin loppuvuodesta uuden Facebook-ryhmän kaikille viestinnän, markkinoinnin ja palvelumuotoilun yhdistämisestä kiinnostuneille ammattilaisille ja kiinnostus on ollut suurta – tällä hetkellä ryhmässä on jo yli 1600 asiasta kiinnostunutta ammattilaista. Tervetuloa liittymään mukaan ja kehittämään tätä lähestymistapaa Suomessa eteenpäin!

 

Elina Piskonen on viestinnän palvelumuotoilija, viestintäkonsultti ja tiiminvetäjä sekä Viestinnän+markkinoinnin palvelumuotoilijat -Facebook-verkoston perustaja
Twitter @episkone / LinkedIn

Tämä teksti on julkaistu myös viestintätoimisto Kaiku Helsingin Viestinnän kiinnostavimmat trendit 2018 -raportissa. Raportissa Kaiku on selvittänyt suomalaisten viestintä- ja markkinointiammattilaisten odotuksia ja näkemyksiä viestintävuodelle 2018. Paketissa on kiinnostavaa asiaa mm. työntekijälähettilyydestä, lobbaamisesta ja influencer-markkinoinnista. Voit ladata trendiraportin täältä!

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje: