”On-the-go” -viestintää Periscopessa, Snapchatissa ja Instagramissa

15.06.2016

Laura Vuorio-Kuokka

Forbes ennusti monen muun tahon tavoin, että sosiaalisen median vuoden 2016 suurin trendi ovat palvelut, jotka mahdollistavat hetkien jakamisen. ”In-The-Moment” sisällön lisäksi, tai enemmänkin sen rinnalla merkittävää on ”On-The-Go” – ajattelu. Enemmän hetkiä jaettuna juuri tässä ja nyt, vähemmän etukäteen tuotettua myöhemmin julkaistavaa sisältöä.

Ihmiset haluavat yhä suuremman vapauden itse valita mitä ja milloin he katsovat, lukevat tai kuuntelevat. Eriliaiset musiikin, elokuvien ja muun viihteen suoratoistopalvelut ovat tuoneet vapautta näiden kuluttamiseen. Esimerkiksi Spotifysta kuuntelemme musiikkia fiiliksen mukaan ja Netflixistä katsotaan suosikkisarjoja tai elokuvia ajasta ja paikasta riippumatta. Tätä samaa joustavuutta odotetaan myös organisaatioilta niin läsnäolossa sosiaalisessa mediassa,kuin sähköisessä asiakaspalvelussa ja asioinnissa.

Miten sitten ollaan tällainen joustava ja hetkessä läsnäoleva organisaatio? Tyylejä, tapoja ja keinoja on yhtä monia kuin on organisaatioitakin. Se mikä sopii yhdelle ei varmasti sovi kaikille, ehkä ei edes toiselle saman toimialan sisällä. Siksi en yleensä laadi näitä ” Viisi tapaa tehdä timanttista sisältöä” ja ”Näillä kuudella tempulla organisaatiosi menestyy somessa”- tyylisiä listauksia. Sen sijaan listaan tähän muutamia somekanavia, joissa mielestäni mobiilivideon avulla voidaan rakentaa ”In-The-moment” sekä ”On-The-Go” viestintää ketterästi.

Suoratoistopalvelut ja mobiilivideot läsnäolon rakentajina

Videoiden tuottaminen ei ole koskaan ollut näin helppoa, kun käytännössä jokaisella on livelähetykseen tarvittava kalusto taskussaan. Sisältöjä ylipursuavassa pilvessä on entistä oleellisempaa ymmärtää eri kanavien ominaispiirteet sekä se, kuinka niissä voi tavoitteellisesti rakentaa läsnäoloa ja kertoa organisaation tarinaa.

Periscope

Twitterin omistama suoratoistopalvelu, jota Suomessakin jo vakiintuneesti käytetään. Organisaatioille helppo sekä kustannnustehokas tapa lähettää livestriimiä. Periscope avaa laajalle yleisölle ovet paikkoihin ja tilanteisiin, jotka muuten jäisivät jakamatta. Tiedotustilaisuus, viikkokatsaus, lanseeraus, kampanja, rekrytointi, haastattelu, tapahtuma, asiakaspalvelu, making of ja se kuuluisa behind the scenes – vain muutamia käyttömahdollisuuksia mainitakseni.

FacebookLive

Facebookin vastine Periscopelle ja varsin potentiaalinen livelähetyksien tekemiseen organisaatioille erityisesti jo olemassaolevien yleisöjen ansiosta. Facebook panostaa Live-ominaisuuden kehitystyöhön paljon ja myös algoritmi on suosiollinen livevideoille.

Kisaan odotellaan näillä näppäimillä Googlen vastinetta nimeltään YouTube Connect. Odoteltiin jo toukokuussa, mutta nyt odotellaan vähän lisää. Itse odotan todella innokkaasti, sillä vaikka Google on kisassa vähän myöhässä, on sillä myös mahdollisuus tuoda valmiiksi erittäin hyvä tuote markkinoille. Erittäin hyvä ei taida edes riittää, parempi olisi olla aivan briljantti appi, jotta jo muihin palveluihin tottuneet käyttäjät saadaan vaihtamaan Connectiin.

Snapchat ja Instagram

Snapchat ei ole suoratoistopalvelu, vaan enemmänkin pikaviestipalvelun ja mikrovlogin yhdistelmä. Organisaatioille mahdolllusuuksia käyttöön on yhtä laajalti kuin tuossa Periscopen kohdalla listasin ja enemmäkin, mutta enimmäkseen näkee vielä kokeilevaa lähinnä tunnettuuden lisäämiseen ja brändinrakentamiseen keskittyvää sisältöä. Halutessaan Snapchatista voi saada erittäin vuorovaikutuksellisen kanavan, jollloin esimerkiksi palautteen kerääminen uudesta tuotteesta tai palvelusta voi olla toimiva idea. Snapchat on monipuolinen viestintäpaketti, jossa voisi hyvin toteuttaa esimerkiksi läsnäolevaa asiakaspalvelua.

Snapchatiin voi lähteä monella eri kulmalla, riippuen viestinnän tavoitteista. Oman sisällöntuotannon vaihtoehto voi olla yhteistyö snäppijulkkiksen kanssa tai vaikkapa oman geofiltterin lanseeraus. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että Snapchat on parasta, mitä somerintamalla on pitkään aikaan tapahtunut. Sen vahvuuksia on muilla keinoin vaikeasti tavoitettava nuori käyttäjäkunta, joka on tutkimusten mukaan myös hyvin sitoutunutta. Snapchatin arvosta kertoo mielestäni aika paljon se, että perinteikäs Wimbledonin tennisturnaus solmi äskettäin sopimuksen Snapchatin kanssa. Aiemmin viime vuonna seurapiirejä kohautti Burberryn päätös lanseerata mallisto Snapchatissa ennen muita catwalkeja. Kokeilu oli menestys ja perinteitä vaaliva luksusbrändi on edelleen jatkanut yhteistyötä Snapchatin kanssa.

Kuvapalveluna tunnettu Instagram toimii myös lyhyiden videoiden jakopaikkana. Itseasiassa Instagramin keväisen uudistuksen myötä palveluun on nykyisin mahdollista ladata jopa minuutin mittaisia videoita aiemman 15 sekunnin (30 sekunnin mainostyökalulla) sijaan. Pituus ei välttämättä ole se mihin kannattaa panostaa vaan katseet vangitsevaan alkuun. Liikkuva kuva jo sinänsä kiinnittää kyllä huomion, mutta ensimmäiset pari sekuntia ovat supertärkeitä sitoutumisen kannalta. Lyhyet ja oivaltavat videot toimivat mielestäni hyvin Instagramin sisältövirrassa.

Kuva kertoo todella enemmän kuin tuhat sanaa ja hyvin rytmitetty video kertoo vielä rutkasti enemmän. Mobiilivideo ja erilaiset suoratoistopalvelut mahdollistavat läsnäolon tässä ja nyt, hetkessä.

Laura Vuorio-Kuokka aloittaa Kaiun riveissä erityisesti sosiaaliseen mediaan, suoratoistopalveluihin ja organisaatioviestintään erikoistuvana valmentajana. Lauran löydät somesta nimimerkillä @lauravuok ja tässä voit tutustua häneen videon välityksellä:


Piditkö tästä artikkelista? Saattaisit pitää myös näistä:

Viestinnän kuumat perunat 2016: Mindfulness-viestintää –  ”Spontaanius vaatii toki suunnittelua. Brändin äänensävyn ja sille sopivien aiheiden huolellisesta määrittelemisestä tulee entistäkin tärkeämpää. Kun suuntaviivat ja toimintamallit ovat järkevästi selvillä, viestintätiimien on paljon helpompaa luoda kussakin hetkessä toimivia ja tehoavia yksittäisiä viestejä.”

Aito teini paljastaa: Some toimii näin”Snapchat on siitä kiva, että siihen ei tarvitse panostaa yhtä paljon kuin Instagramiin ja yleensä siellä voi nähdä idolinsa arkisissakin puuhissa.”

Videochat on verkkoasioinnin humaani palvelukanava”Mutta millaista palvelua asiakkaat toivovat, kun eivät halua tai osaa palvella itseään? Videochatit palauttavat verkkoasiointiin henkilökohtaisen vuorovaikutuksen. Asiakkaalle tunteen siitä, että hän on tärkeä ja hänen tarpeistaan ja ongelmistaan ollaan kiinnostuneita.” 

 

Kuva: Hans-Peter (Creative Commons)

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje: