Miten tavoittaa tulevaisuuden ammattilaiset – kysyimme heiltä itseltään

Katariina Ahonen

26.09.2018

Olemme täällä Kaiussa pohtineet, että haluisimme tavoittaa viestintäalan opiskelijoita vielä vähän paremmin. Haluammehan Kaikuun töihin tulevaisuudessakin huipputyyppejä. Meillä käy kyllä aika ajoin opiskelijoita vierailemassa ja harjoittelijaohjelmakin pyörii. Voisiko tämän kuitenkin tehdä vielä vähän paremmin opiskelijat tavoittaen? Miten? Mitä opiskelijat viestintätoimiston viestinnältä toivovat?

Paras tapa saada tähän selkoa on tietysti kysyä opiskelijoilta itseltään. Laitoimme ekskulle tulleet opiskelijat (Helsingin yliopiston valtiotieteellisessä viestintää opiskelevat medialaiset) hommiin ja lähdimme palvelumuotoilun pikatyöpajalla etsimään vastausta siihen, miten viestintätoimisto voisi alan opiskelijoita tukea. Tuloksena syntyi neljä erilaista konseptia.

Opiskelija haaveilee työpaikasta ja uusista kokemuksista

Opiskelijat aloittivat palvelumuotoilutyöskentelyn laatimalla empatiakartan. Tässä vaiheessa tavoitteena oli ymmärtää kohderyhmää: mitä kohderyhmä ajattelee ja millaista heidän arkensa on? Nyt kohderyhmä oli paikalla, mutta muussa tapauksessa tietoa olisi kerätty etukäteen vaikkapa haastattelemalla.

Tällaista liikkuu viestintää opiskelevan mielessä

Seuraavaksi opiskelijat ideoivat tälle empatiakarttaan hahmotellulle henkilölle sopivaa toimintaa. Hullutkin ideat kirjattiin post it -lapuille. Kun ideoita oli saatu talteen iso kasa, ne priorisoitiin ja niistä äänestettiin opiskelijoiden mielestä toteutuskelpoisimmat ja parhaat jatkoon.

Opiskelijoiden ideoita priorisoituna

Seuraavassa vaiheessa siirryimme ideoimaan voittanutta ideaa tarkemmin. Miten idea toteutettaisiin, kuka sen tekisi ja missä vaiheessa tapahtuisi mitäkin? Kun tämä vaihe oli valmis, idea konseptointiin sarjakuvamaiseksi kertomukseksi storyboardille.

Yksi ryhmistä piirtää konseptiehdotusta

Tässä ovat opiskelijoiden konseptit:

  • Valmennukset opiskelijoille eri teemoille. Esim. minä viestijänä -kurssi. Samalla tarjolla olisi verkostoitumismahdollisuuksia.
  • Työelämäkurssi yliopiston kanssa yhteistyössä. Kurssin vetäjä olisi viestintätoimistosta ja professori yliopistolta. Mukana olisi case-töitä ja simulaatioita.
  • Työelämäappro, jossa viestinnän opiskelijat ja työelämän edustajat kohtaisivat fuksisuunnistuksen hengessä. Työnantajat järjestäisivät rasteja, joilla opiskelijat kiertäisivät.
  • Yliopisto-opintojen kehittäminen – Kaiku voisi valmentaa opintoneuvojia yliopistolla, jotta opiskelijat saisivat parempaa neuvontaa.

Entä mitä opiskelijat tuumasivat prosessista?

”Nopeatempoista, mutta hauskaa.”

”Tuossa ajassa ei ehdi olemaan liian kriittinen, mikä on hyvä asia.”

”Minipaja oli häkellyttävän hyvä, mikä tuli yllätyksenä. Palvelumuotoilu ei ollut etukäteen tuttua. Ryhmävuorovaikutus alkoi toimia heti erinomaisesti, ketään ei liikaa jännittänyt ja ohjaus oli rentoa mutta jämäkkää. Hauska kokemus, joka jäi mieleen!”

Opiskelijoille jäi käteen muutama uusi kokemus ja meille kassillinen uusia ideoita. Kiitos vierailusta medialaiset!

Kirjoittaja, Katariina Ahonen, toimii Kaiku Helsingissä tiiminvetäjänä ja viestintäkonsulttina. Katariina on entinen medialainen eli Helsingin yliopiston valtiotieteellisen tiedekunnan, silloisen viestinnän laitoksen, kasvatti. Opiskeluvuosiltaan Katariina sai mukaansa organisaatioviestinnän pohjan, kriittistä ajattelua, hulluja speksikokemuksia sekä työntäyteisen ainejärjestön hallitusvuoden. Työelämästä viestinnän parissa Katariinalle on kertynyt kokemusta jo vuodesta 2007.

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje:

TILAA