Massaviesti melkein miljoonalle: miten se onnistuu?

11.10.2013

Maria-Elena Cowell

Fortum vaihtoi yli neljän vuoden maratonhankkeen aikana etäluettavat sähkömittarit noin 610 000 jakeluverkkonsa piirissä olevaan kotitalouteen. Köykäisemmälläkin laskuopilla ymmärtää, että hanke kosketti suoraan arviolta miljoonaa suomalaista.

Kaiku Helsinki sai kunnian arvioida Fortumin Älyboksi-hankkeen viestintää sidosryhmähaastattelujen avulla. Kiitetyn hankkeen onnistumisen taustalla olivat seuraavat yksinkertaiset tekijät:

  1. Projektin sisäistä dynamiikkaa ja hyvää henkeä pidettiin tietoisesti yllä ja henkilöstön vaihtuvuus hankkeessa oli olemattoman pieni

  2. Projekti oli alusta loppuun saakka hyvin johdettu

  3. Viestintä oli kaiken aikaa kiinteä osa koko projektia ja sen johtoryhmää

Johtopäätös on edustamallemme toimialalle ilahduttava, joskaan ei yllättävä: investointi viestintään korreloi vahvasti onnistumisen kanssa. 

Eikä investointi tarkoita tässä vain rahaa, vaan aikaa ja osaamista. Esimerkiksi kaikki mittariasentajat valmennettiin kohtaamaan asiakkaat. Aina valmennuskaan ei tosin auttanut, kun vastassa oli ”lunta nivusiin asti”, ”vihainen koira” tai ”emäntä lypsyllä, en päässyt sisään” (lainaukset Eltelin asentajien kohderaporteista).

Älyboksi-hanke voisi käydä oppikirjaesimerkkinä sekä projektinhallinnasta (projekti pysyi täsmälleen aikataulussa ja alitti kustannusarvioin) että nappiin menneestä viestinnästä (reklamaatioita alle promillen ja palautteen määrä jäi reilusti odotetusta). Lumikinoksista ja vihaisista koiristakin selvittiin kunnialla ja karonkkakahvitkin on jo keitetty.

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje:

TILAA