Kolme itsekästä syytä suostua yritysbloggaajaksi

12.09.2016

Salla Syrman

Tämä kirjoitus on sinulle, asiantuntija, konsultti, myyjä tai vaikka vahtimestari, jota viestinnän väki* sinnikkäästi maanittelee yritysbloggaajaksi. Olet ehkä kuullut, mitä hyötyä blogista on yritykselle: hakukonenäkyvyys, sisältömarkkinointi, asiantuntijajohtajuus ja niin edelleen. Tärkeitä asioita, kyllä, mutta kuinka paljon ne painavat henkilökohtaisessa vaakakupissasi, kun mietit, nappaatko uuden nakin normikiireiden päälle.

Jos yhteinen etu riittää vakuuttamaan sinut, onnittelut, et tarvitse tätä tekstiä. Olet myös sopiva ehdokas kuukauden työntekijäksi. Muussa tapauksessa jatka eteenpäin.

Mitä jos harkitsisit yritysbloggaamista puhtaasti itsekkäistä syistä – omat lehmät reilusti ojassa? Hienoa, että koko yritys hyötyy, mutta what’s in it for me?

1.       Blogikirjoitus voi olla hyödyllinen työväline.

Hyvästä blogikirjoituksesta voi olla erittäin konkreettista hyötyä: helpotat omaa työtäsi. Mitä asiakkaat tai muuta tärkeät sidosryhmät toistuvasti kysyvät? Minkä ymmärryksen kasvattaminen auttaisi tavoitteissasi?

Kirjoita tekstejä, jotka kestävät aikaa ja joiden lukemisesta on asiakkaalle aidosti hyötyä. Aina kun keskustelet aiheesta uuden ihmisen kanssa, voit tarjota avuliaasti linkkiä kirjoitukseesi lisätiedon lähteenä, miksei vaikka kiitosviestissä tapaamisen jälkeen.

2.       Teet ammattitaitosi näkyväksi.

Itsensä ammatillisesta brändäämisestä kohistaan kovasti. Miten erotut asiantuntijana tällä hetkellä? Miten näkyisit verkossa, jos nyt alkaisit etsiä uutta työpaikkaa? Monelle kynnys ryhtyä bloggaamaan säännöllisesti omin päin on korkea, koska työn ohella on muutakin aikaa vaativaa, esim. Elämä. Yritysblogi on hyvä ensiaskel. Kirjoitukset ja silloin tällöin riittävät. Saat tukea. Tuotat omaa materiaalia, joilla voit herättää keskustelua ja oppia lisää muiden näkemyksistä eri kanavissa, esimerkiksi LinkedIn-verkostossasi.

3.       Kehityt kirjoittajana.

On yksi varma tapa kehittyä kirjoittajana: Kirjoita. Kirjoita riittävästi. Kirjoita erilaisilla tyyleillä. Olen monesti huomannut, että yritysbloggaaminen vapauttaa työntekijöitä etsimään omaa, yksilöllistä ääntään kirjallisessa ilmaisussa. Yritysblogin ei ole tarkoitus olla tiedotteiden toisintoja, virallista me-linjaa. Minä, yrityksen inhimillisenä edustajana, saa nousta pinnalle, mikä voi olla vapauttavaa ja luovuutta kirvoittavaa, jos on vuosikausia tuottanut vain tietynlaisia tekstejä.

Parhaassa tapauksessa saat kirjoittamiseen sparrausta, mikä auttaa kehittymään. Kirjoitustaidon ja selkeän ilmaisun kohentumisesta on hyötyä kenelle vaan. Saatat siis hyvinkin huomata, kuinka muutkin työhön liittyvät tekstit alkavat syntyä aiempaa helpommin.

Heräsikö motivaatio? Jos alkoi kiinnostaa, lue vielä seuraava kohta.

Ennen kuin sanot kyllä ja heität sormet näppäimistölle, varmista viestinnältä vielä muutama asia:

1.       Mitä yritysblogilla tavoitellaan? Kenelle kirjoitan? Millaiseen julkaisukanavaan kirjoitan?

Kirjoitat kiinnostavasti silloin, kun toisaalta suhtaudut aihepiiriin innostuneesti ja toisaalta ymmärrät, mistä kohderyhmä syttyy. Ihminen yleensä kiinnostuu asioista, joista hänelle on hyötyä. Jos kirjoitat alasi asiantuntijoille suunnattuun kanavaan, kovin yleisiä asioita esittävästä tekstistä tuskin on hyötyä lukijoille. Jos taas kirjoitat suuremmalle yleisölle suunnattuun kanavaan, vaikkapa median kumppaniblogiin, syvälle asiantuntijatasolle porautuva teksti pelottanee suurimman osan lukijoista pois.

2.       Millaista tukea saat kirjoittamiseen ja julkaisuun?

Oli tekstin kohderyhmä tai aihe mikä tahansa, hyvä jäsentely ja selkeä kieliasu tehostavat sanomaasi aina. Omalle asiantuntemukselleen tulee helposti sokeaksi – virkkeet venyvät kilometripituisiksi helposti ja ammattikielen sanahirviöt vilisevät. Ulkopuolisesta sparraajasta on apua, paitsi oikoluvussa, myös tekstin näkökulman rajaamisessa. Entä sitten, kun teksti on julkaistu? Saatko tarvittaessa tukea kommentteihin vastaamisessa tai somekanavien käytössä?

3.       Millaiset pelisäännöt?

Jotta pystyt tuottamaan hyviä tekstejä, selvitä yritysbloginne pelisäännöt. Mitä rooliisi kirjoittajan kuuluu? Kuka päättää aiheet? Saatko kirjoittaa vapaasti aiheista, joista eniten sytyt vai mietittekö ideoita yhdessä? Kuinka usein bloginakki napsahtaa? Kuinka paljon aikaa tulee varata? Monesti yritysblogeja varten tehdään kirjoittajille suunnattu sisäinen pelisääntöohjeistus, josta saat vastaukset peruskysymyksiin.

*PS. Tämä teksti on myös apuvälineeksi sinulle, joka haluat motivoida yrityksestäsi lisää bloggaajia ja sisällöntuottajia. Kun etsit sisällöntuottajia, lähde liikkeelle kirjoittajan hyödystä – älä yrityksen hyödystä tai omasta hyödystäsi viestinnän edustajana. Ihminen yleensä kiinnostuu asioista, joista hänelle on hyötyä.

Jos kaipaat lisäapua yritysblogin perustamiseen tai kirjoittajien kouluttamiseen, autamme mielellämme!


Piditkö tästä artikkelista? Saattaisit pitää myös näistä:

Kolme vinkkiä virkeään videopalaveriin –  ”Harhaileva mieli on tuloksekkaan videopalaverin vihollinen. Näillä vinkeillä voit auttaa sekä itseäsi että muita palaveriosallistujia keskittymään.”

Kiinnostava case tarina – näin se tehdään! Osa 2: Kirjoittaminen – ”Seuraava askel olisi kirjoittaa julkaisukelpoista sisältöä. Sellaista, jonka kehtaatte laittaa verkkosivuillenne, julkaista uutiskirjeessänne, pakata myyntihärkien salkkuihin asiakaskäynneille ja jakaa kontakteille somessa.”

Linda Liukkaan 3 vinkkiä matkalle mestariesiintyjäksi –  ”Taitava esiintyminen ei ole synnyinlahja. Perustana on useimmiten tietoa ja ymmärrystä siitä, mikä toimii esiintymistilanteissa.”

Kuva: Kaiku Helsinki

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje:

TILAA