Kirjallisen viestinnän kauhukammio, osa II: Laiskat adjektiivit

23.05.2014

Salla Syrman

Tervetuloa takaisin Kirjallisen Viestinnän Kauhukammioon. Viime kerralla ajoimme päivänvaloon kammiota terrorisoivat sanahirviöt. Nyt tutustumme perimmäiseen nurkkaan, jonka katsominenkin haukotuttaa heti. Millaista porukkaa on paikalla?

Joustava, kustannustehokas ja optimaalinen pelaavat korttia. Monipuolinen, haastava ja kiinnostava makaavat Fatboyn päällä ja syljeskelevät kattoon. Asiakaslähtöinen, kokonaisvaltainen ja innovatiivinen eivät tee mitään. Paras istuu baarijakkaralla ja nauttii ihailusta. Saanko esitellä: laiskat adjektiivit!

Jos verbit ovat tekstin maratoonareita ja tekevät tosissaan töitä kuljettaakseen merkitystä, adjektiivit – erityisesti nuo nurkassa hengaavat kuluneet kasvot – menevät sieltä, missä aita on matalin. Työ siirtyy lukijalle: ”Meidän palvelumme ovat joustavia ja kustannustehokkaita. Ole hyvä ja viritä mielikuvituksesi kertomaan itsellesi, mitä se tarkoittaa käytännössä.”

Nyt vastaa rehellisesti: Kuinka moni lukija on niin vaikuttunut innovatiivisesta ja joustavasta, että jaksaa käyttää mielikuvitustaan puolestasi? Uskotko, ettei kukaan muu ole sanonut niin koskaan?

Haukotus.

Kaiku Helsinki: Älä anna adjektiivien laiskotella! (Kuva: Vinoth Chandar, https://www.flickr.com/photos/vinothchandar/ / Creative Commons)

Luovan kirjoittamisen opettajat neuvovat karsimaan tekstistä tietoisesti adjektiiveja pois. Adjektiivi on kuulemma laiskan kirjoittajan valinta. On helppo kirjoittaa ”mies oli surullinen”. Tarinasta ei kuitenkaan tule erityisen mielenkiintoinen, kun vain luettelemme ominaisuuksia valmiiksi annettuina. Entä jos kirjoitamme ”Juho itki ja huusi tyynyyn”? Vain muutama sana enemmän, ja heti ymmärrämme tilanteesta, että surullinenhan se mies on. Pystymme myös päättelemään, että mies on todennäköisesti sängyllä ja että suru on poikkeuksellinen voimakasta. Ehkäpä jopa raivoa? Mitä Juholle on tapahtunut?

Tässä vaiheessa tarkkasilmäinen lukija voisi sanoa, että hetkinen! Tyyppi jauhaa adjektiiveista ja käyttää niitä itsekin: mielenkiintoinen, voimakas ja tarkkasilmäinen. Paraskin puhuja!

Adjektiivit eivät ole kokonaan kiellettyjä, vaan kyse on siitä, miten niitä käyttää ja mitä niillä korvaa. Miksi käytät latteaa adjektiivia siinä, missä voisit kertoa esimerkin? Miten niin palvelut ovat innovatiivisia? Mikä niistä tekee kustannustehokkaita? Jokainen adjektiivi saa jäädä, jos sillä on perusteltu paikka tekstissäsi. Laiskat hengaajat ja tilantäytteet kannattaa lähettää kilometritehtaalle. Älä edes murehdi niiden kohtaloa! Suomen yrityskuvaukset ovat täynnä latteiden adjektiivien suojatyöpaikkoja.

Adjektiivimaneerin murtaminen voi alkuun ahdistaa, etenkin, jos on tottunut työstämään Keski-Euroopan pääkonttoreiden viestintäosastojen käännöstekstejä (Luoja sitä tyhjien hehkutusadjektiivien määrää!).

Kokeile yksinkertaista harjoitusta, johon menee viisi minuuttia viikossa:

1. Pidä kahvitauko aamupäivällä.
2. Ota kynä ja paperia.
3. Kirjoita puolen sivun teksti aiheesta ”Tällainen oli aamuni”.
4. Kuvaile – mutta älä käytä yhtään adjektiivia.

Samaa harjoitusta voi tietenkin soveltaa myös työhön liittyviin teksteihin. Pyysin työkavereita kirjoittamaan nopeasti ilman adjektiiveja ”Kaiku Helsinki on monipuolinen, kustannustehokas ja asiakaslähtöinen viestintätoimisto.” Tässä Katariinan ja Inarin vastaus:

Kaiku valmentaa yrityksiä mediaviestinnässä, kirjoittamisessa, vuorovaikutuksessa ja sosiaalisessa mediassa. Taidamme myös vaikuttajaviestinnän ja mediaviestinnän koukerot. Käytämme aikaa olennaiseen ja asetumme tarvittaessa asiakkaan asemaan. Haluamme oppia ja keksiä yhdessä asiakkaan kanssa.

Kolmiosainen Kirjallisen Viestinnän Kauhukammio -sarjan viimeisessä osiossa seikkailemme Kadonnutta rakennetta etsimässä.

Kirjallisen Viestinnän Kauhukammion muut osat:


Kuvat:

H. Michael Karshis (Creative Commons)

Vinoth Chandar (Creative Commons)

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje:

TILAA