Hakukoneoptimointi: Neljä SEO-trendiä vuodelle 2018

13.12.2017

Mia Mäkipää

Inbound-yhteisö tietää, että paras paikka piilottaa ruumis on Googlen hakutulosten toiselle sivulle: kaikesta hakuliikenteestä 92 % jää ensimmäiselle sivulle, ja joka kolmas hakija tyytyy ensimmäiseen hakutulokseen. Hakusijoille täytyy kuitenkin päästä orgaanisilla tuloksilla: 95 % liikenteestä keskittyy orgaanisiin hakutuloksiin maksetun mainonnan sijasta. Yhä useammat yritykset seuraavat, sijoittuuko oma yritys olennaisilla hakusanoilla hakukoneen ensimmäisille sijoille. Kun kilpailu kiristyy, on pysyttävä hakukoneoptimoinnin trendien perässä.

Kurkistimme ennustuspalloon ja nostimme esiin neljä SEO-trendiä, jotka kannattaa pitää mielessä vuodelle 2018.

  1. AdWords tekee paljon enemmän kuin auttaa löytämään avainsanoja

AdWordsin ja Analyticsin linkitys tukee vahvasti myös SEO-strategiaa. Kiristyvien tietosuoja-asetusten myötä Analyticsista on yhä vaikeampi saada dataa siitä, millaisilla hakutuloksilla kävijät oikeasti sivustoille eksyvät: avoimet, näkyvissä olevat hakusanat voivat olla yhden prosentin luokkaa. Adwords tuo merkittävää tietoa kävijöiden verkkokäyttäytymisestä, jos yritys käyttää maksettua mainontaa.

Mainoksen laadulla, osuvilla laskeutumissivuilla ja monilla muilla parametreillä on iso vaikutus AdWords-strategian toimivuuteen, mutta avainsanojen exact matchit tuovat tietoa siitä, millä avainsanoilla verkkokävijät löytävät yrityksen verkkosivuille. Broad matchien myötä paljastuu lisää verkkokävijöitä houkutelleita avainsanoja, joita yritys ei kenties ole tullut edes ajatelleeksi. Kun Adwords linkitetään Analyticsiin ja siihen lisätään goalit ja konversiot, saadaan dataa erityisesti siitä, millaisilla avainsanoilla luodaan lopulta konversioita verkkosivuilla. Koko AdWords-datan tutkiminen tuo merkittävää laadukasta dataa avainsanatutkimukseen.

 

  1. Avainsana-analyysin on oltava yhä luovempaa ja intuitiivisempaa

Avainsanojen valinta perustuu edelleen avainsanatutkimuksen ja avainsana-analyysin perusteella. Avainsanat valitaan sisältöstrategiaan pohjalta niin, että ne sopivat kuhunkin asiakaspolkuun ja ostajapersoonaan. Avainsanatutkimuksen ei tulisi kuitenkaan lähteä yrityksen, vaan asiakkaan tarpeista. Yritysten ei kannata heitellä osuvia avainsanoja hatusta ja testata niiden toimivuutta työkaluilla, vaan perehtyä siihen, mitä ja milloin ja mihin tarpeeseen ihmiset tekevät hakujaan. Vaikka työkalujen avulla avainsanatutkimukseen saa lisää dataa ja ideoita, tulisi luovuuden ja asiakaslähtöisen ajattelun olla yhtä tärkeässä roolissa kuin datan. SEO ei ole joukko pikavoittoja, vaan pitkänmatkanjuoksu, ja siksi myös ennakointi ja tulevien trendien miettiminen on tärkeää.

 

  1. Älä anna korkean hakuvolyymin houkuttaa: pitkähännät ovat täällä!

Nyt kun yhä isompi osa yrityksistä on alkanut hakukoneoptimoida, kilpailu Googlen ensimmäisestä sijasta kiristyy jatkuvasti. Voit lähteä mukaan kilpailuun ja tavoitella paljon haetun termin ensimmäistä sijaa, tai ottaa käyttöön uusimman trendin ja valjastaa käyttöösi pitkähäntästrategian. Pitkähännät ovat hakuja, jotka koostuvat kahdesta tai useammasta hakusanasta. Pitkähännillä on yleensä vähemmän hakuja, mutta kilpailua on myös vähemmän. Paras ratkaisu on yhdistellä enemmän ja vähemmän haettuja termejä sekä yksittäisiä hakusanoja ja pitkähäntiä hakukoneoptimoinnin sisältöstrategiaasi.

 

  1. Puheentunnistus muuttaa tapaa hakea tietoa

Älylaitteiden puheentunnistuksesta povataan seuraavaa hakukoneoptimoinnin muuttavaa trendiä. Ihmisten tavat hakea tietoa hakukoneista muuttuvat, jos kyseessä on puheen tunnistava älylaite. Jos ihminen etsii vaikkapa lähintä eläinkauppaa, hän todennäköisesti kirjoittaa hakukoneeseen jotain sellaista kuten ”eläinkauppa Hyvinkää”. Jos ihminen hakee tietoa puheentunnistusohjelman kautta, on hakulauseke todennäköisemmin jotain tällaista: ”Hei Siri, missä on lähin eläinkauppa Hyvinkäällä”? Tämä tulee muuttamaan myös hakukoneoptimoinnin tapoja. Nyrkkisääntönä voi toki ounastella, että kuten muutkin trendit, rantautunee tämä Suomeen vasta muutaman vuoden Yhdysvaltoja jäljessä, mutta varuillaan kannattaa olla. Vaikka puheentunnistus ei vielä Suomessa yleistyisikään, ihmisten tapa hakea tietoa on silti murroksessa, ja ihmiset kysyvät yhä enemmän kysymyksiä perinteisten hakujen sijaan.

 

Hakukoneoptimointi on ala, joka vaatii jatkuvaa ihmisten muuttuvan verkkokäyttäytymisen ja hakukoneiden muuttuvien algoritmien tarkkailua. Paras SEO on juurrettu toimivaan inbound-strategiaan osaksi sisällöntuotannon ja käyttäjäkokemuksen parantamisen strategiaa, ja se perustuu jatkuvaan mittaukseen ja toimivaksi todettujen tapojen valjastamiseen. Tärkein asia on kuitenkin laadukas, kiinnostava ja kohdennettu sisältö. Kuten aina.

 

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje:

TILAA