Neutralisaatiotekniikka ei toimi yrityksen kriisiviestinnässä

Juho Toivonen

06.03.2018

Kuvitellaan, että Arto Nyberg haastattelee ahdistelusta syytettyä henkilöä, joka myöntää käyttäytyneensä ammatin ja temperamentin vuoksi tyhmästi. Nyberg kysyy myös toiselta syytetyltä syitä ahdisteluun. Tämä puolestaan perustelee tekoaan sillä, että on kokenut itsekin kourimista taiteilijana ja ahdistelun raja on kuin veteen piirretty viiva.

Osana Novetoksen koulutusta tutustuin eettiseen itsepuolustukseen – siksi viime aikoina on ollut mielenkiintoista analysoida uutisten kommentteja. Kriminologiassa epäeettisen toiminnan ja päätöksien perustelusta käytetään termiä neutralisaatiotekniikka. Tekniikan avulla perustellaan tekoa itselle ja muille ottamatta suoraan vastuuta omasta toiminnasta ja vähättelemällä omaa syyllisyyttä. Toimittaja saa näin maukkaan otsikon ja katsojat sometusaiheita.

Vastuun ottaminen voi olla vaikeaa

Vastaava tilanne voi syntyä, kun virkavelvollisuutta rikotaan. Harva syytetty eroaa vapaaehtoisesti. Ylen uutisessa oli tammikuussa luettavana selitys, että virheitä sattuu, eikä virkarikos- tai muun syytteen johdosta voi erota, koska muuten poliisissakin olisi aika paljon vähemmän poliisijohtoa.

Vastuun kieltäminen ja tuomitsijoiden tuomitseminen ovat tyypillisiä neutralisaatiotekniikoita. Keskustelua koitetaan hämmentää sysäämällä syyt muualle kuin omaan toimintaan.

Muista kriisiviestinnän kultaiset säännöt

Oman toiminnan perustelu on inhimillistä, mutta yritysten kriisiviestinnässä vastuun pakoilu tai muiden syyttäminen johtaa helposti vastareaktioon. Pahimmillaan yrityksen toiminta näyttää yhtä moraalittomalta kuin vastuunsa kieltävän ahdistelijan ja virkamiehen selitykset.

Kriisiviestinnän kolme kultaista sääntöä ovat:

  • Empatia – pyydä anteeksi
  • Vastuu – kanna vastuu. Älä syytä muita.
  • Johtajuus – Näytä, että teet kaiken voitavan.

Onnistunut esimerkki oli KFC:n kriisitilanne helmikuussa, kun heiltä loppui kana ravintoloista. Yritys pyysi anteeksi ja otti vastuun tapahtuneesta. Syyttämisen sijaan he kiittivät kriisissä auttaneita ja kertoivat tekevänsä kaiken voitavansa. Sivun kokoinen anteeksipyyntö ja kirjainten järjestyksen vaihtaminen takasi leviämisen myös verkossa.

Oletko Sinä törmännyt suomalaisiin esimerkkeihin, joissa kriisi olisi hoidettu viestimällä hyvin?

 

Juho Toivonen aloitti viestimään vuonna 1980. Viimeisten kymmenien vuosien aikana hänen työminänsä viestinnän taitojen kehittymistä voisi kuvata suunnitelmalliseksi – jopa viestintähenkilön kasvutarinaksi. Suomen kieliopin Juho otti suvereenisti haltuun opiskelemalla saksan kielioppia. Viestinnän perusteet hän sisäisti pänttäämällä kansainvälistä liiketoimintaa Slovenian yliopistossa. Pisteenä iin päällä kasvutarinassa on rekrytointi Kaiku Helsinkiin, sillä ehdolla, että hän aloittaisi vahvistuksena nykyisten työkavereiden koripallojoukkueessa. Tällaisen kakkupohjan päälle Juho on pursottanut iloisia asiakaskokemuksia, digiviestinnän kehitysprojekteja, työsuojelua ja tiimin vetämistä viimeiset kymmenen vuotta. LinkedIN / Twitter

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje:

TILAA