Ajattelua herättävää viestintää

19.05.2016

Tiina Hosiokoski

Meitä viestintätoimistoja lähestytään hyvin usein haastavalla tilanteella: oma viestintä ei tuota tulosta. Monesti ei tarvitse olla kovinkaan kummoinen Sherlock havaitakseen siihen syyn. Viestit, on kanava mikä tahansa, ovat kovin organisaatiolähtöisiä.

Jos tavoitteena on ajatusjohtajuus tai asiantuntija-asema, sitä ei saavuteta kertomalla omassa organisaatiossa tapahtuvista asioista, tyypillisimmillään tehdyt sopimukset, talousluvut tai nimitykset. Ne kyllä tukevat mielikuvaa kasvusta, menestyksestä ja aktiivisesta toiminnasta, mikä ei ole huono asia ensinkään, mutta ajatusjohtajuus saavutetaan kohderyhmän ajattelua herättelemällä.

Mikä oman alasi juttu uutiskirjeessä, mediassa tai somessa on herättänyt viime aikoina kiinnostuksesi ja saanut Sinut ajattelemaan? Vedän tässä nyt vähän kotiinpäin, mutta kollegani teksti Tarjoatko faneillesi valtaistuimen vai valkosipulia sai peräänsä ajatuksen jos toisenkin. Asia kiinnosti, koska koin oppivani siitä ammatillisesti eli siitä oli minulle hyötyä.

Mistä Sinä haluaisit kuulla?

Kiinnostavien ja ajattelua herättävien sisältöjen luominen ei tapahdu ihan käden käänteessä. Kiinnostavat sisällöt tarvitsevat taakseen kohderyhmän tuntemista. Kohderyhmältä myös kannattaa kysyä apua: mistä he oikeasti olisivat kiinnostuneita? Yksinkertainen, mutta yllättävän harvoin käytetty keino. Itse en edes muista, koska viimeksi olisin saanut vastata kysymykseen ”Mistä Sinä olisit kiinnostunut kuulemaan?”

Tämän lisäksi tarvitaan luovuutta ja lennokkaita ideoita, oikeita kanavavalintoja sekä ihan kylmästi työtunteja sisältöjen tekemiseen.

Ja sitten tulee se vaikein osuus. Pitää tehdä toisin kuin ennen. Tuloksekas tekeminen vaatii – niin, muutosta. Se vaatii uskallusta valita oma erilaistava positio sekä vahvat asiantuntijat, mutta myös rohkeutta kyseenalaistaa omaa tekemistään ja kokeilla uutta suuntaa. Viestintä pitää vaihtaa organisaatiolähtöisestä kiinnostavaksi ja ajatuksia herättäväksi. Kyseenalaista itsesi: lukisitko itse jutun tästä aiheesta?

Kirjoittaja paasaa aiheesta aina, kun saa siihen mahdollisuuden. Hän haluaa rakentaa kaikista asiakkaistaan ajatusjohtajia hyvän strategian ja kiinnostavuusmuotoilun avulla.


Piditkö tästä artikkelista? Saattaisit pitää myös näistä:

Tarjoatko faneillesi valtaistuimen vai valkosipulia? –  ”Ymmärrämmekö, mistä asiakkaamme syttyvät? Osaammeko huomioida heidän hyötynsä ja kiinnostavuusmuotoilla viestimme heidän näkökulmastaan?”

Kiinnostavuusmuotoilu – ”Sisältötulva on tänä päivänä valtava. Miten moisesta vyörystä on edes pieni mahdollisuus erottautua? Yksinkertainen vastaus on: ole kiinnostava. (Monimutkaisempi vastaus seuraa myöhemmin.) 

Trump näyttää mallia: Ansaittu media on uskallettava ansaita – ”Liian usein me törmäämme viestinnän ammattilaisina asiakkaiden varovaisuuteen. Näkökulmaa viilataan sopivaksi ja lopulta viestikin laimenee.”

Kuva: Pieter Morlion (Creative Commons)

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje:

TILAA