Facebook, Google ja muut aikamme uhkakuvat

Jonna Aaja

19.10.2017

”Give people the power to build community and bring the world closer together.”

Facebookin perustaja Mark Zuckenberg julisti mahtipontisesti yhteisöjen sanomaa blogissaan viime kesänä. Maailma on kriisissä, ja Facebookin missio on taistella kriisiä vastaan antamalla ihmisille mahdollisuus luoda ympärilleen online-tukiverkostoja. Google julkisti viime torstaina aikovansa investoida miljardi dollaria seuraavan viiden vuoden aikana hyväntekeväisyysorganisaatioihin, jotka panostavat amerikkalaisten kouluttamiseen ja ammatilliseen kehitykseen. Tavoitteena on varmistaa, että amerikkalaisten teknologiaosaaminen pystyy vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin.

Modernien teknologiayritysten ytimessä on ollut yritys luoda maailmasta ihmisille parempi paikka elää. Hippikuvien maalaaminen teknologiasta ihmiskunnan ongelmien ratkojana alkaa kuitenkin käydä teknologiafirmoille vaikeammaksi. Miksi? Koska niistä on kasvanut liian isoja ja vaikutusvaltaisia.

Uusi rooli vaikuttajana

Apple, Google, Amazon ja Facebook ovat kasvaneet viime vuosina niin kovaa vauhtia, että ne alkavat jo ohittaa perinteisempiä yritysjättejä vaikuttavimpien julkisten yhtiöiden listoilla. Koska niiden hallussa on teknologiaa, joka määrittää pitkälti ihmiskunnan kehitystä seuraavien vuosikymmenten aikana, alkavat ne myös kerätä aiempaa suurempaa sosiaalista ja poliittista valtaa ympäri maailmaa.

Uusi asema on teknologiafirmoille vaikea, koska ne eivät täysin ymmärrä valtaansa. Facebookin ja Twitterin kaltaiset yhteisöt vetosivat pitkään siihen, että ne ovat uutisten levittäjiä, eivät julkaisijoita. Tästä syystä niiden niskoille ei tulisi myöskään kaataa uutismedian vastuuta. The Spectator kirjoittaa artikkelissaan, että internetin alkuaikoina tällainen ajattelumalli ehkä toimikin. Sitten sosiaalinen media muutti pelin hengen.

Perinteinen argumentti uutismediasyytöksiä vastaan on, että koska teknologiafirmat eivät ole palkanneet toimittajia, jotka kirjoittavat uutisia, ei niitä voi myöskään kutsua mediataloiksi. Perustelu kuitenkin jättää huomiotta sen, että media-ala ja ihmisten tapa kuluttaa mediaa ovat muuttuneet merkittävästi. Sosiaalisen median kahdesta miljardista käyttäjästä peräti 66 prosenttia luotti Facebookiin uutislähteenä vuonna 2016.

Valeuutisten vaara kasvaa

Facebook ja Google tuottivat yhdessä viime vuonna yli 99 prosenttia digitaalisen mainonnan kasvusta Yhdysvalloissa, mikä kutistaa perinteisten mediatalojen roolia mainoskentällä entisestään. Teknologiajätit hallitsevat nyt sitä, minkälaisia sisältöjä miljoonat ihmiset päivittäin internetissä kohtaavat. Tämä on suuri riski valeuutisten leviämiselle.

Yhdysvaltojen senaatin tiedustelukomitea on kutsunut Facebookin, Twitterin ja Googlen 1. marraskuuta todistamaan liittyen melko suureen vyyhtiin, jossa venäläisten tukemien tahojen epäillään käyttäneen alustoja valheellisten tietojen levittämiseen. Facebook on myöntänyt, että arviolta 10 miljoonaa amerikkalaista näki viime vuonna vähintään yhden poliittisista mainoksista, joilla pyrittiin vaikuttamaan USA:n sisäpolitiikkaan.

Raha puhuu, mutta kuinka kauan?

Ollaan uuden tilanteen edessä. Yhdysvaltojen hallituksen, ja melko pian myös muun maailman, on pohdittava, miten isoja teknologiajättejä aletaan tulevaisuudessa verottaa, säännellä ja tarpeen tullen myös sakottaa. Toistaiseksi aiheeseen ei ole haluttu tarttua, koska ongelmaa ei ole ollut – tai sitä ei ole haluttu käsitellä. Teknologiajättien huipulla istuu maailman rikkaimpia ihmisiä. Aihe on vaikea kelle tahansa, joka ei itse istu massiivisten rahakirstujen päällä.

”We seem to think they must be ok because they wear T-shirts to work”, Simon Jenkins kommentoi median ja yleisön sinisilmäisyyttä hiljan The Guardianissa. Harmittomat maailmanpelastaja-hipit eivät ole (enää) harmittomia maailmanpelastaja-hippejä. Tämä asettaa uusia haasteita myös viestinnän tekemiselle.

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje: