2016 kuumat perunat, Osa 1: Ote irti omista kanavista

13.01.2016

Petteri Puustinen

Mikä puhuttaa viestinnän ja markkinoinnin maailmassa vuonna 2016? Kaiun kansainvälinen kumppani Hotwire PR päätti käyttää 22 eri maassa viestivien yli 400 viestintä-, markkinointi-, myynti-, teknologia- ja yhteiskuntaosaajan joukkovoimaa selvittääkseen vuoden kuumat perunat. Hotwire 2016 Communications Trends -katsaus esittelee 12 ilmiötä ja kehityskulkua, jotka jokaisen viestijän olisi fiksua päästää takaraivoonsa kolkuttelemaan tänä vuonna.

Esittelemme trendit tiivistelminä yksi kerrallaan, mutta jos haluat harpata jonon kärkeen ja ladata koko Hotwire 2016 Communications Trends -raportin jo nyt, klikkaa rohkeasti tästä!

1. Ote irti omista kanavista

Omat verkkosivut ovat viimeisten 15 vuoden ajan olleet yrityksen kuin yrityksen markkinoinnissa kaiken A ja O. Yritykset haluavat, että potentiaaliset liidit ja asiakkaat vierailevat saitilla ja pysyvät siellä, jotta heihin pystytään vaikuttamaan ja heille pystytään myymään.

Vuonna 2016 tämä perinteinen ajatusmalli on murtumassa ja omien verkkosivujen merkitys vähenee suhteessa muihin tarjolla oleviin kanaviin. Jos asiakaskunta on jo valmiiksi tottunut liikkumaan muualla, miksi käyttää aikaa ja energiaa heidän houkuttelemisekseen pois heille tutuista ja helpoista kanavista? Fiksumpaa on keskittää voimavarat hyödyllisen sisällön tarjoamiseen niissä kanavissa, joissa yleisö on jo valmiina. Esimerkiksi Buzzfeedin yleisöstä 52 % ei vieraile sen omilla verkkosivuilla, vaan kohtaa Buzzfeedin sisällöt ulkoisissa kanavissa: YouTubessa, Facebookissa ja Snapchatissä.

Omasta ”kotipesästä” irti päästäminen tuntuu toki pelottavalta ja siinä on omat riskinsä. Esimerkiksi Facebook on totutusti saattanut silmänräpäyksessä muuttaa sisältöjen näkyvyyteen ja käytettävyyteen liittyviä sääntöjä ja algoritmejä. Saamapuolella on kuitenkin niin paljon positiivista, että riski kannattaa ottaa.

Emme väitä, että omalla kotisivulla ei olisi jatkossa enää mitään merkitystä, mutta sen asema prioriteettilistan ykköskanavana on horjumassa. Kun markkinointiviestinnän lopputavoite ei enää ole väkisin kääntää vierailijat yrityksen omille kotisivuille, toteutus ja sisällöt voivat nousta aivan uudelle tasolle. Kun viestit rakennetaan kuhunkin kanavaan sopiviksi, niistä tulee yleisön kannalta paljon relevantimpia, hauskempia ja hyödyllisempiä. Ja tämä näkyy lopulta myös kassakuitissa.

Lue lisää omista kanavista irtautumisesta ja muista vuoden 2016 kuumista perunoista: lataa Hotwire 2016 Communications Trends -raportti tästä!

Muut kuumaperunatiivisteet Hotwire 2016 Communications Trends -raportista:

2: Suppilo kiepsahtaa
3: Yleisö kyynistyy mainontaan – mistä kiertotie?
4: Ikä on vain numero, intohimo on ykkönen
5: Mindfulness-viestintää

6: Paikallinen, paikallisempi, hyperlokaali
7: Hyötyviestintää ja palveluasennetta
8: Virtuaalitodellisuus on totta
9: Arvoviestintää
10: PR:n uusi tuleminen – tarinankerronnan kautta
11: Video, video, video
12: Data ja luottamus

Tilaa Kaiku Helsingin uutiskirje:

TILAA